تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو؛ آیا آیفون خریده شده دست دوم است؟

به گزارش هدا بلاگ، اگر تصمیم گرفته اید گوشی آیفون جدیدی را برای خود بخرید، به احتمال بسیار زیاد با این موضوع روبرو شده اید که تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو در چیست. در این مقاله قصد داریم به طور مختصر و مفید به این سوال بسیار رایج پاسخ دهیم.

تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو؛ آیا آیفون خریده شده دست دوم است؟

بسیاری از کاربرانی که برای اولین مرتبه قصد خرید گوشی آیفون دارند، مدام با عبارت اکتیو و نات اکتیو روبه رو می شوند اما تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو در چیست؟ چرا بعضی گوشی ها بر اساس این مبنا تفاوت قیمت پیدا می نمایند؟ در ادامه این مقاله، ابتدا این دو عبارت را شرح داده و سپس تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو را شرح می دهیم.

تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو؛ یک موضوع تازه یا دیرینه؟

به زبان بسیار ساده، گوشی های آیفون که صرفا یک مرتبه روشن شده و مراحل فعال سازی ابتدایی روی آنها انجام گردد، گوشی های آیفون اکتیو یا فعال گفته می گردد. به تبع، به گوشی هایی که به صورت کاملا پلمپ وارد مرزهای ایران شده و به دست مشتری می رسد، گوشی آیفون نات اکتیو یا غیر فعال اطلاق می گردد. با این اوصاف، گوشی های آیفون اکتیو به معنای دست دوم بودن گوشی نیست، بلکه صرفا یک مرتبه از داخل جعبه درآورده شده و فعال سازی روی آنها انجام می گردد.

بسیاری از کاربران تصور می نمایند که یک گوشی آیفون اکتیو نیازی به رجیستری ندارد، در صورتی که این طرز فکر از بیخ و بخ اشتباه است و شما پس از خرید هر مدل آیفون 13 اکتیو یا نات اکتیو باید رجیستری را مطابق با سیم کارت خود انجام دهید. با این حال، گوشی آیفون اکتیو به مراتب قیمت کمتری نسبت به گوشی نات اکتیو دارد.

شاید بپرسید چرا اصلا در بازار داخل کشور ایران باید گوشی های آیفون اکتیو وجود داشته باشد. ماجرا اینجاست به علت نبود شعبه رسمی کمپانی اپل در داخل کشور، گوشی های اپل در مقیاس و مقدار محدود از کشورهای همسایه وارد ایران می شوند. واردنماینده های آیفون با اکتیو کردن آیفون در خارج از کشور و فعال سازی گوشی با اینترنت کشورهای خارجی در واقع کوشش می نمایند تا محدودیت های مربوط به تحریم، شامل حال گوشی نگردد. با این حال، از آنجایی که دستگاه از پلمپ خارج می گردد، قیمت گوشی نسبت به گوشی آیفون نات اکتیو معمولا کمتر است.

خرید گوشی اکتیو بهتر است یا نات اکتیو؟

پس از درک کامل تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو حالا باید به این سوال مهم پاسخ دهیم که کدام مدل آیفون برای خرید بهتر است. با وجود این که اکتیو بودن گوشی آیفون به منزله دست دوم بودن کالا نیست، هیچ تضمینی وجود ندارد که گوشی مربوطه صرفا پنج دقیقه روشن به جای مانده یا پنج ساعت، یا حتی پنج روز. به همین علت، بسیاری از کاربران تصمیم می گیرند نسبت به خرید گوشی نات اکتیو اقدام نمایند تا گوشی موبایل به طور کامل آکبند به دستشان برسد. متاسفانه در حال حاضر که این مطلب نوشته می گردد، هیچ راهکار تضمینی برای سنجش مدت زمان روشن باقی ماندن گوشی آیفون از این بابت وجود ندارد. به همین علت، اگر جزو افرادی هستید که نمی خواهید ریسک کنید، خرید گوشی نات اکتیو را پیشنهاد می کنیم. بعلاوه به این موضوع هم باید اشاره کنیم که تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو از جنبه هزینه چندان چشمگیر نیست و شاید صرفا 10 درصد تفاوت قیمتی وجود داشته باشد.

چطور تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو را تشخیص دهیم؟

به فرض مثال شما یک گوشی آیفون را از شرکتی خریداری نموده اید که مدعی شده گوشی مورد نظر شما نات اکتیو است. چطور می توان این ادعا را آنالیز کرد؟ آیا اصلا راهکار و ترفندی برای فهمیدن این موضوع وجود دارد؟ خوشبختانه می توان بر اساس یک روش ساده تشخیص دهیم که گوشی آیفون از ابتدا نات اکتیو بوده یا خیر. به منظور آنالیز اکتیو یا نات اکتیو بودن آیفون تنها کافی است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1. روی این لینک کلیک نموده تا وارد سایت اصلی اپل شوید (نیازمند نرم افزارهای دور زننده تحریم). شرکت اپل با تعبیه یک بخش در سایت، نات اکتیو بودن گوشی شما را آنالیز می نماید.

2. جعبه گوشی آیفون خود را آنالیز نموده و در پی شناسه IMEI باشید. عدد مربوطه را در فیلد Enter Your Serial Number وارد کنید.

3. کد امنیتی که برای شما ظاهر می گردد را در کادر مربوطه وارد کنید. در نهایت روی گزینه Submit کلیک کنید.

اگر واقعا گوشی شما نات اکتیو باشد، عبارت Please activate your iPhone را مشاهده خواهید کرد؛ به این معنا که شرکت اپل می خواهد تا شما گوشی را فعال کنید. اگر هم گوشی آیفون از قبل اکتیو شده، شما می توانید اطلاعاتی مثل تاریخ به جای مانده گارانتی را به وضوح رویت کنید.

در حال حاضر تنها راهکار برای تشخیص آیفون اکتیو و نات اکتیو در همین موضوع خلاصه شده است؛ بنابراین، از نصب هر گونه نرم افزار شرکت های ثالث که ادعا می نمایند که اکتیو یا نات اکتیو بودن آیفون را چک می نمایند اکیدا خودداری کنید. بعلاوه حتی اگر دلتان می خواهد گوشی آیفون اکتیو را تهیه کنید، بهتر است از فروشگاه های معتبر و مطمئن نسبت به انجام این کار اقدام کنید. خوشبختانه در فروشگاه خبرنگاران ، محصولات آیفون به صورت نات اکتیو برای خرید به وفور مشاهده می گردد و شما می توانید آیفون دلخواه خود را با خیال راحت بخرید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 آذر 1402 بروزرسانی: 3 آذر 1402 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3729

به "تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو؛ آیا آیفون خریده شده دست دوم است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو؛ آیا آیفون خریده شده دست دوم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید