کاشت پیاز خوراکی در گلدان به 2 روش (کاشت بذر و کاشت ریشه)

به گزارش هدا بلاگ، آیا می دانستید پیاز از جمله گیاهانی است که به راحتی می توانید آن را در گلدان پرورش دهید و از محصولات ارگانیک آن بهره ببرید؟ کاشت پیاز خوراکی احتیاج به فراگیری مهارت های ساده ای دارد. در این مطلب از سایت انگیزه هر آن چیزی که برای کاشت پیاز خوراکی در گلدان به آن احتیاج دارید را به شما آموزش خواهیم داد.

کاشت پیاز خوراکی در گلدان به 2 روش (کاشت بذر و کاشت ریشه)

زمان مناسب برای کاشت پیاز خوراکی در گلدان

پیاز از جمله محصولاتی است که در ابتدای کاشته شدن به دمای کم و در سرانجام مرحله رشد به دمای بیشتر و طول روز بلند احتیاج دارد. بهترین فصل برای کاشت پیاز فصل بهار است، اما در صورتی که قصد کاشت پیاز خوراکی در گلدان و نگهداری از آن در فضای خانه را دارید، می توانید در هر فصلی از سال نسبت به کاشت آن اقدام کنید. البته دقت کنید برای این کار باید تمامی شرایط محیطی مورد نظر برای رشد آن را رعایت کنید.

کاشت پیاز خوراکی در گلدان

به روش کاشت بذر

1- وسایل مورد احتیاج

  • بذر پیاز
  • خاک
  • سینی نشا
  • گلدان
  • آب پاش
  • بیلچه باغبانی
  • دستکش

2- تهیه بذر پیاز

بذر پیاز را می توانید با استفاده از روش ارائه شده در این مقاله در گلدان پرورش دهید. برای این کار ضروری است که به مراکز معتبر و فروشگاه های باغبانی مراجعه نموده و بذر پیاز خود را خریداری کنید. دقت داشته باشید که پیاز انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع پیاز مدنظر خود می توانید بذر آن را تهیه نمایید.

3- تهیه خاک مناسب

در این مرحله باید خاک مورد احتیاج برای کاشت بذرها در سینی نشا و سپس در گلدان را تهیه کنید. باید بدانید که پیاز را در هر نوع از بافت خاک می توان کاشت؛ اما در صورتی که بافت خاک سبک باشد برای رشد و غده زایی پیاز بهتر است. خاکی را که انتخاب می کنید باید سرشار از مواد آلی باشد تا گیاه پیاز شما بتواند از آن تغذیه کند. برای این منظور می توانید مقداری کود پوسیده به خاک اضافه کنید. همچنین می توانید با مراجعه به مراکز باغبانی خاک مورد نظر خود را خریداری نمایید.

4- کاشت بذر پیاز در سینی نشا

در این مرحله باید ابتدا سینی نشایی را که از قبل تهیه نموده اید را با خاک مناسب و حاصلخیز پر کنید. دقت داشته باشید که در زمان پر کردن حفره های سینی نشا مقداری از سر حفره ها را خالی بگذارید. پس از اینکه سینی نشا را پر از خاک کردید می توانید آغاز به کاشتن بذرها کنید. برای این کار در هر گودال یک بذر پیاز را در لایه سطحی خاک قرار دهید. سپس یک لایه خاک به ضخامت چند میلی متر را بر روی بذرها بریزید.

5- مراقبت از بذرهای کاشته شده در سینی نشا

بعد از اینکه کاشت بذرها در سینی نشا به سرانجام رسید ضروری است با استفاده از یک آب پاش و با دقت به آبیاری آن ها بپردازیم. در صورتی که از آب پاش استفاده نکنید، امکان بیرون آمدن بذرها از زیر خاک زیاد است. تا زمانی که بذرها جوانه بزنند همیشه در صورت خشک بودن سطح خاک باید آبیاری را با استفاده از آب پاش انجام دهید.

در این مرحله گیاه پیاز برای جوانه زدن به نور خورشید احتیاج دارد و باید سینی نشا را در مکانی با نور مناسب قرار دهید. همچنین گفتنی است که در محیطی با دمای 21 تا 27 درجه سانتی گراد، بذرهای پیاز بعد از 3 تا 4 روز جوانه خواهند زد.

6- انتخاب گلدان

برای کاشت جوانه ها، به گلدان مناسبی احتیاج دارید. برای این کار گلدانی با سطح و قطر زیاد انتخاب کنید تا بتوانید پیاز بیشتری را در آن بکارید. همچنین به دلیل غده ای بودن پیاز، باید ارتفاع گلدان نیز برای این کار مناسب باشد. گلدان های سفالی برای این کار مناسب تر هستند.

7- انتقال جوانه های پیاز به گلدان

وقتی بذرهای موجود در سینی نشا به خوبی جوانه زدند، باید مهیای کاشتن آن ها در گلدان شوید. برای این کار ابتدا گلدان خود را با خاکی که از قبل تهیه نموده اید، پر کنید. سپس جوانه های پیاز را به گلدان انتقال دهید. دقت داشته باشید که در این مرحله باید جوانه ها را در عمق 6 تا 12 میلی متری سطح خاک بکارید. همچنین فواصل بین دو جوانه پیاز از همدیگر نیز باید حدود 7 تا 10 سانتی متر باشد.

8- مراقبت از پیاز بعد از کاشت در گلدان

در این مرحله از رشد و تا زمانی که پیاز به صورت کامل بوته بزند باید هر زمانی که خاک گلدان خشک شد، آن را آبیاری کنید و همیشه سطح خاک را مرطوب نگه دارید. در این مرحله از رشد گیاه پیاز به نور کافی احتیاج دارد. از این رو باید گلدان خود را در مکانی نورگیر مانند بالکن یا کنار پنجره قرار دهید.

کاشت پیاز خوراکی در گلدان به روش کاشت ریشه

1- وسایل مورد احتیاج

  • پیاز ریشه دار
  • چاقو
  • تخته برش
  • خاک
  • گلدان
  • بیلچه
  • دستکش
  • آب پاش

2- برش زدن سرانجامی پیاز

برای کاشت پیاز به این روش ما به ته پیاز احتیاج داریم. برای این کار، سرانجامی پیاز را به همراه ریشه های باقی مانده اش، با استفاده از چاقو و تخته برش به دقت برش می دهیم. برش را به صورتی انجام دهید که مقداری پیاز به همراه ریشه باشد.

3- انتخاب گلدان مناسب

برای این کار نیز می توانید از گلدان های سفالی با ارتفاع مناسب بهره ببرید. همچنین باید قطر گلدان شما زیاد باشد تا بتوانید پیازهای بیشتری را در آن بکارید.

4- تهیه خاک مناسب

همان طور که اشاره شد پیاز در هر خاکی قابلیت رشد دارد ولی برای نتیجه بهتر از خاک هایی با بافت سبک بهره ببرید. همچنین برای افزایش حاصلخیزی خاک مقداری کود طبیعی پوسیده به آن اضافه کنید.

5- کاشتن ریشه پیازها در گلدان

در این مرحله سرانجامی پیازهایی را که از قبل برش داده اید را در گلدان خود بکارید. دقت داشته باشید که برای این کار باید ریشه پیاز به طرف پایین باشد.

6- مراقبت از پیاز کاشته شده

تا زمانی که پیاز شما جوانه نزند به نور خورشید احتیاجی نیست و می توانید گلدان خود را در هر مکانی که مایل بودید قرار دهید ولی به محض مشاهده اولین جوانه ها گلدان خود را در مکانی با نور مناسب قرار دهید. در تمامی مراحل رشد پیاز خوراکی، باید همیشه سطح خاک را با استفاده از آب پاش یا هر وسیله دیگری مرطوب نگه دارید تا گیاه شما بتواند به خوبی رشد کند.

شرایط محیطی مورد احتیاج برای رشد پیاز خوراکی

1- آبیاری

پیاز به آب زیادی برای رشد خود احتیاج دارد. از این رو، گلدان پیاز خود را یک مرتبه در روز یا در زمانی که مشاهده کردید سطح خاک گلدان خشک شده است، آبیاری کنید.

2- خاک

پیاز را در هر بافتی از خاک می توان پرورش داد، اما این گیاه در خاک هایی با بافت سبک رشد بهتری دارد. با توجه به این موضوع خاک های لومی مناسب ترین خاک برای کاشت پیاز هستند. همچنین مثل دیگر سبزی ها، بهترین خاک برای کاشت پیاز خاکی است که از لحاظ مواد آلی غنی باشد تا محصول بیشتر و با کیفیت تری را فراوری کند.

3- کود دهی

کودهای حاوی نیتروژن و فسفر غالباً برای رشد پیاز خوراکی مناسب تر هستند. از کودهای تجاری با مقادیر بالای یون آمونیوم استفاده نکنید زیرا آمونیاک برای گیاه سمی است.

4- دما

پیاز یک گیاه فصل خنک سال است و با دمای 13 تا 24 درجه سانتی گراد سازگاری زیادی دارد. در مجموع بهترین دما برای رشد گیاهچه های پیاز 20 تا 25 درجه سانتی گراد است. میزان رشد این گیاه در دماهای بیشتر از 27 درجه سانتی گراد به مقدار زیادی افت می نماید.

5- نور

بذرهای پیاز برای آغاز به جوانه زدن احتیاج به نور مناسب دارند. از این رو باید سینی نشا را قطعاً در مقابل نور خورشید قرار دهید. از سویی دیگر سایر مراحل رشد پیاز نیز احتیاج به نور خورشید دارد. پس ضروری است گلدان خود را در جهت جنوبی یا غربی منزل و درمقابل تابش آفتاب قرار دهید تا به خوبی نور بگیرد.

زمان و نحوه برداشت پیاز

در مناطق گرمسیری، هنگام برداشت پیاز باید 35-25 درصد و در مناطق سردسیری نیز باید 50 درصد از برگ های گیاه خشک شده و روی زمین افتاده باشند (این موضوع نشان دهنده رسیدن پیازها است). پس از بیرون آوردن پیاز از خاک گلدان، آن را به مدت 2 تا 4 روز روی زمین قرار دهید تا در اثر گرما، بخش سرانجامیی گلوگاه پیاز به اندازه کافی خشک گردد. سپس اقدام به جدا کردن برگ ها از فاصله 2 تا 3 سانتیمتری پیاز کنید. توجه داشته باشید که محصول پیاز در هنگام برداشت آسیب کمتری ببیند.

چگونه می توانیم در گلدان، پیازهای بزرگتری را پرورش دهیم؟ آیا در این زمینه تجربه ای دارید؟ لطفاً تجربیات و نظرات خود را با سایر کاربران مجله اینترنتی انگیزه به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید نحوه کاشت سیر در گلدان و مراحل کاشت سیب زمینی را نیز در انگیزه بیاموزید.

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1513

به "کاشت پیاز خوراکی در گلدان به 2 روش (کاشت بذر و کاشت ریشه)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشت پیاز خوراکی در گلدان به 2 روش (کاشت بذر و کاشت ریشه)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید