چطور زمان خیره شدن به موبایل را کم کنیم؟

به گزارش وبلاگ پرواز، در هر نوبت بیش از یک ساعت مقابل نمایشگر ها ننشینید و بعد از هر یک ساعت، پانزده دقیقه به خود استراحت دهید. چرا که کار طولانی مدت با کامپیوتر چشمان شما را خسته نموده، باعث سردرد و ناراحتی چشم می گردد.

چطور زمان خیره شدن به موبایل را کم کنیم؟

تلویزیون را خاموش نموده و آخرین نگاه را به گوشی تان انداخته اید، به ناگاه متوجه می شوید که ساعت 2 بعداز نیمه شب است و چند ساعتی بیشتر باقی نمانده تا با روشن کردن لپ تاپ، روز کاری تان را شروع کنید.

بیشتر ما در طول روز با صفحه نمایش (اسکرین های) گوناگونی سر و کار داریم. به ویژه در دوران قرنطینه. گزارش ها و داده ها دراین باره نشانگر این است که با به کارگیری اپلیکیشن های گوناگون توسط کاربرها، زمان استفاده از گوشی های هوشمند به نسبت روز های پیش از همه گیری ویروس کرونا حدود سی درصد افزایش یافته است.

خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش، می تواند برای سلامتی جسمی و روحی شما مضر باشد، بنابراین چنان چه گمان می کنید در این ایام بیش از حد از چنین دستگاه هایی استفاده نموده و می کنید، می توانید جهت حفظ سلامتی خود به توصیه های زیر عمل کنید:

1- استراحت کنید

هیچ میزان مشخص و استاندارد بهداشتی برای زمان خیره شدن به صفحه نمایش وجود ندارد. اما بنا به گفته دکتر چتنا کانگ، شما قطعا نمی خواهید ساعت های متمادی به نمایشگر ها خیره شوید تا زندگی عادی تان مختل گردد.

دکتر کانگ یک روانپزشک و مشاور متخصص در زمینه اعتیاد به فناوری در واحد بهداشت روانی بیمارستان نایتینگل است.

در هر نوبت بیش از یک ساعت مقابل نمایشگر ها ننشینید و بعد از هر یک ساعت، پانزده دقیقه به خود استراحت دهید. چرا که کار طولانی مدت با کامپیوتر چشمان شما را خسته نموده، باعث سردرد و ناراحتی چشم می گردد.

این رعایت ها برای سلامت روانی شما نیز لازم است. فناوری می تواند به آسانی ذهن ما را پریشان کند. با کمی استراحت می توانید به شکل سالم تری از فناوری بهره برده، سلامت جسمی و روانی خود را حفظ کنید.

2- عوامل محرک را شناسایی کنید

چرا به سمت گوشی تلفن، تبلت یا تلویزیون کشیده می شویم؟ به گفته دکتر کانگ، پاسخ به این سوال، راه ما را برای استفاده بهینه و سالم هموار می نماید. استفاده از این وسایل انگاربه یک عادت بدل شده، چندان که گاهی اوقات ناخودآگاه به سراغ آن ها می روید.

توصیه دکتر کانگ برای جلوگیری از این کار، شناسایی محرک ها است. مواردی مانند کسالت، ناراحتی یا نوعی از افسردگی. در این گونه موارد برای برطرف کسالت به جای رفتن به سراغ نمایشگرها، با شخصی در خصوص موضوع صحبت کنید یا نامه ایی در خصوص آن بنویسید، به هر حال جایگزینی برای این محرک پیدا کنید.

3- برای زمان کار با صفحه نمایش برنامه ریزی کنید

هرچند مانند دیگر کار هایی که انجام می دهیم، برنامه ریزی ممکن است به درازا بکشد. به گفته دکتر کانگ مشخص زمان هایی در طول روز، که به سراغ نمایشگر ها نرویم، به بهبود این حس یاری می نماید. صبح ها پیش از آن که سراغ آن بروید، زمانی را بدون این ابزار ها بگذرانید.

در حالی که بسیاری از ما از زنگ تلفن مان برای بیدار شدن در صبح استفاده می کنیم، دکتر کانگ گزینه آسان استفاده از ساعت های زنگ دار معمولی را به ما توصیه می نماید.

با این روش می توانیم صبح ها زمان آرامش بیشتری برای خودمان داشته باشیم.

نور آبی صفحه نمایشگر ها باعث اختلال در خواب می گردد

اما این مسئله در شب از اهمیت بیشتری برخوردار است. دکتر کانگ توصیه می نماید که از یک ساعت پیش از خواب دیگر به صفحه های نمایش نگاه نکنیم، چرا که نور آبی نمایشگر ها باعث می گردد مغز ما فریب بخورد و احساس کند که همچنان روز است.

4- راه های جایگزین برای تماس با دیگران پیدا کنید

تماس های ویدیویی با استفاده از اپلیکیشن زوم، فیس تایم، اسکایپ و یا هاوس پارتی، روش های مناسب دیگری است که این روز ها می توانیم به وسیله آن ها عزیزانمان را ببینیم.

با این همه دکتر کانگ بر این باور است که دستیابی به این هدف ها همواره به وسیله استفاده از نمایشگر ها حاصل نمی گردد و مردم لزوما به وسیله این گونه ارتباط ها احساس نزدیکی نمی نمایند. او می افزاید: در نهایت گفت و شنود با دیگران به وسیله یک تماس تلفنی معمولی می تواند روش بهتری باشد.

ما به دوربین نگاه می کنیم و گاه دیر رسیدن تصویر وادارمان می نماید که با دقت و توجه بیشتری به صدا گوش کنیم. به این ترتیب هنوز هم می توانید با بهترین دوست خود گپ بزنید، تنها کافی است روش های قدیمی را به کار ببندید.

5- فعالیت های فیزیکی بدون صفحه نمایش

در دوران پیش از ویروس کرونا، (به یاد دارید؟) می توانستید بعد از کار با دوستتان قرار بگذارید و با هم شام بخورید، کار هایی که برای انجامشان هیچ احتیاجی به صفحه های نمایش نبود.

البته روشن است که این جور کار ها دیگر ممکن نیست، اما در عوض می توانیم پس از انتها کار مستقیما سراغ پلی استیشن یا نتفلیکس برویم. دکتر کانگ می گوید پس از اتمام کار، انجام فعالیت های بدنی که به دور از نمایشگر ها انجام می گردد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

بسیاری از ما زندگی بدون صفحه های نمایش را تجربه نموده ایم مثل خواندن کتاب یا گذران وقت در کنار خانواده. زمان آن است که تصمیمی عاقلانه برای انجام کار های دیگری بعد از اتمام کار روزانه مان بگیریم. کار هایی مانند آشپزی یا دویدن.

به نظر دکتر کانگ داشتن گزینه های جایگزین به جای مشغول بودن با صفحه های نمایش بسیار مهم و برای سلامتی مان مفید است

او به کسانی که زمانی طولانی به صفحه های نمایش خیره می شوند، هشدار می دهد که در سنین بالا گرفتار درد شانه یا گردن خواهند شد؛ و دلیل این درد ها عمدتا ناشی از شرایط بدن به هنگام استفاده از این وسایل است. زمانی که مردم معمولا به حالت نشسته روی جایگاه یا لم داده در تخت خواب به صفحه های نمایش خیره می شوند.

کانگ می افزاید؛ البته باید این واقعیت را پذیرفت که تصور زندگی بدون این وسایل برای ما غیرممکن است. آن ها همه جا هستند، به زندگی ما یاری می نمایند و ما به آن ها احتیاج داریم.

به جای خیالبافی در خصوص زندگی بدون صفحه های نمایش، کمی از زمانی را که صرف آن ها می کنید، برای خودتان حفظ کنید و کوشش کنید آرامش خود را حفظ کنید.

منبع: فرادید

به "چطور زمان خیره شدن به موبایل را کم کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور زمان خیره شدن به موبایل را کم کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید