هرآنچه که باید درباره سریال تاریخی جشن سربرون بدانید

به گزارش هدا بلاگ، تا به امروز بازیگر جدیدی به پروژه تاریخی جشن سربرون اضافه نشده و بازیگرانی همچون صالح میرزا آقایی، حسین محجوب، لاله اسکندری از بازیگران ثابت این گروه هستند. این سریال در مرکز سیمافیلم تهیه می گردد و ماجرای چند خان و رعیت را روایت می نماید.

هرآنچه که باید درباره سریال تاریخی جشن سربرون بدانید

خبرنگاران| پس از مدت ها خالی بودن قاب تلویزیون از فضای تاریخی سریال هایش، مجتبی راعی کارگردان سریال جشن سربرون مشغول ساخت این سریال تاریخی است. او اعلام نموده است که مجموعه جشن سربرون دارای 3 فصل بوده و هم اکنون نیز مشغول تصویربرداری 30 قسمت فصل اول آن هستند.

به گزارش خبرنگاران، تصویربرداری سریال تاریخی جشن سربرون از مهر سال 98 آغاز شده و کارگردان این پروژه گفته که هماهنگ با تصویربرداری، کار تدوین سریال نیز انجام می گردد و امیدوار است که تا نیمه دوم سال 1400 بتواند سریال جشن سربرون را به پخش تلویزیون برساند.

او می گوید که هرچند اساس قصه بر واقعیت است و چندین ماه در شیراز با نوادگان چند ایل عشایری فارس درباره وقایع آن موقع صحبت نموده. اما برای پرهیز از هر نوع سوءتفاهم که منجر به دعوای قومیتی گردد، سریال را در فضایی تخیلی نوشته و از این رو بازیگران سریال بدون لهجه بازی می نمایند.

گفته می گردد که تا به امروز بازیگر جدیدی به پروژه تاریخی جشن سربرون اضافه نشده و بازیگرانی همچون صالح میرزا آقایی، حسین محجوب، لاله اسکندری از بازیگران ثابت این گروه هستند. این سریال در مرکز سیمافیلم تهیه می گردد و ماجرای چند خان و رعیت را روایت می نماید.

جشن سربرون اصطلاحی است که معنای جشنی را بیان می نماید که پس از سرانجام بافت قالی برگزار می گردد. این جشن بدین صورت است که وقتی بافت قالی تمام می گردد، قالی را از بالای دار می برند و به اصطلاح می گویند سر قالی را می بریم؛ این رسم، وجه تسمیه داستان و محور قصه است.

سریال سربرون که قرار است طی سه فصل ساخته گردد، در فصل اول خود داستانی از دوران مشروطه و مشروطه خواستار را بیان می نماید. این سریال، اتفاقاتی را که آن مقطع در شهر شیراز و بعضی دیگر از مناطق کشور رخ می دهد و به حاکمیت رضاخانی منجر شده را روایت می نماید. در فصل دوم نیز با حکومت پهلوی آغاز می گردد.

داستان این سریال توسط مجتبی راعی به نگارش درآمده و حسن نجاریان تهیه نمایندگی سریال سربرون را برعهده دارد. در خلاصه ای که از داستان جشن سربرون منتشر شده بدین گونه نوشته شده که بهادر، کدخدای ایل پوسان با کدخدای طایفه همسایه سرخو، رقابت و مخالفتی دیرینه دارد.

مدتی است آتش کینه ها خاموش شده است تا اینکه سرخو با اعتماد به نفس به خواستگاری دختری زیبا و کم سن و سال بهادر دنیا پسند می آید. غافل از اینکه قرار است مدتی بعد دنیا پسند به عقد پسرعموش درآید. بهادر قاطعانه با این وصلت مخالفت می نماید. زخم های کهنه سرباز می نمایند. هر دو طایفه از کدخدای خود حمایت می نمایند. درگیری ابعاد بزرگتری می یابد و بهادر کوشش بزرگی را آغاز می نماید.

گفته می گردد که دست اندرکاران سریال بعد از گذشت مراحل تصویربرداری برفی که در امامزاده داود و لوکیشن های قبلی پیگیری می شد، مدتی است به لوکیشن جدیدی در بیابان های خاوران و افسریه، نقل مکان نموده اند.

طبق گفته های عوامل سریال، قرار است در این لوکیشن، بخش های گرمسیری و سکانس های مربوط به محوطه چادر های بهادرخان (حسین محجوب) و کمپ انگلیسی ها تصویربرداری گردد و به غیر از محمود پاک نیت در نقش فتح الله خان و داریوش کاردان بقیه بازیگران در این سکانس ها مقابل دوربین خواهند رفت.

حسن نجاریان می گوید که مدت ها در انتظار برف در ارتفاعات جاده امام زاده داوود بودیم که خوشبختانه روز های سرانجامی اسفندماه برف بارید و توانستیم این بخش را که یکی از بخش های سخت مجموعه بود، ضبط کنیم. ایرج عاشوری تصویربرداری این مجموعه را عهده دار است، سکانس های برف کار بسیار دشواری بود و او به خوبی از عهده آن برآمد.

حمیدشاه آبادی، معاون سیما گفته که سریال های تاریخی، از حساسیت و نگاه ویژه ای برخوردارند و نیازمند نگاه ژرف و پژوهش در روایت هستند پس کارگردان سریال تاریخی باید بداند روایت وقایع تاریخی باید مبتنی بر حقیقت باشد و آن را با زبان موثر هنر بازگو کند.

تهیه نماینده سریال جشن سربرون از سختی های تصویربرداری این سریال در دوران کرونا سخن گفته و تاکید نموده که بعد از آغاز این مجموعه متاسفانه با بیماری کرونا روبرو شدیم و علی رغم رعایت پروتکل ها چند نفر از بازیگران و عوامل به این بیماری مبتلا شدند.

مهدی فقیه، نقش پیروز را در مجموعه جشن سربرون ایفا می نماید، او درباره درباره نقشش می گوید که پیروز یکی از ریش سفید های ایل است. در ایل ها از بچه های کوچک تا سالمندان هر کدام وظایفی دارند. دختر ها و حتی پیرزنان وظایف تعیین و سلسله مراتبی دارند. من هم جزو ریش سفیدان ایل هستم که باید مسائل ایل را به یک صورت حل کنم.

لاله اسکندری بازیگر نقش بی بی کتا در این سریال نیز گفته که داستان درباره صد سال پیش و برهه تاریخی مشروطه است، خوشبختانه این مجموعه فیلمنامه بسیار قوی دارد. به گفته او، اسکندری نقش بی بی کتا زنی دانا و قوی را ایفا می نماید، زنی که سواد خواندن و نوشتن ندارد، اما انسانی داناست که از تجربیات خود برای هدایت ایل استفاده می نماید، یک زن تاثیرگذار که هر چه سریال جلو می رود نقش او پررنگ تر می گردد و در جایی از قصه مدیریت ایل را هم بر عهده می گیرد.

نادر فلاح ایفاگر نقش سرخو در سریال تاریخی جشن سربرون معتقد است که سرخو منفی ترین کاراکتری است که تا به حال بازی نموده است. او گفته که در لوکیشن بُهون بهادر هستیم. یعنی مجموعه ای از سیاه چادرهاست، طایفه ای که بهادر کدخدایشان است اینجا هستند.

حسین محجوب، محمود پاک نیت، فرخ نعمتی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، بیوک میرزایی، مهران نائل، جواد قامتی، ابراهیم برزیده، سیامک اشعریون، پرویز بزرگی، علی جاویدفر، محمد حاج حسینی، فرشید صمدی پور، محمدرضا راد، حسن محمودی، مجتبی واشیان، امیر کسارنژاد، ساقی عسگری، سارا اشتری، امیر زمستانی، سودابه علیپور، نجات علی مرادی، سیامک حلمی، آرمین ترکمندی، علی حسن ناصری، ذبیح ذبیح پور، علی نجاریان، زهرا برومند، ایوب دمان، امیر نداف فر، عباس براری، رضا درم کزین، ابوالفضل حاجی علیخانی، مجید یاراحمدی، مهران هادی، جواد عاقبت بین، حسن زارع، محمودرضا بهرامی، علی عطایی، سیامک نظری، مرتضی ستارپور، محمد نادرخانی، فیروز حیدرزاده، سجاد مومنی و رضا سیدی از دیگر بازیگران این سریال هستند.

نویسندگان: منصور براهیمی، عبدالرسول گلبن و مجتبی راعی، کارگردان: مجتبی راعی، مدیر فیلمبرداری: ایرج عاشوری، مدیر فراوری: طاهره امانی، طراح گریم: مجید اسکندری، صدابردار: محمد مختاری، طراح صحنه: اصغر نژادایمانی، طراح لباس: ژاله زکی زاده، دستیار کارگردان: صدالدین صدرایی، منشی صحنه: یاسمن کفایتی، مجری دکور: رحیم منصوری، جلوه های ویژه میدانی: محمدرضا ترکمان، جلوه های ویژه کامپیوتری: بهنام خاکسار، گروه فراوری: محمد صالحی و محمدرضا حکیم پناه، مدیر تدارکات: مسعود نوروزبیگی، دسته اول طراح صحنه: محمد بصیرتیان از عوامل سریال سربرون هستند.

بخشی دیگر از عوامل این سریال شامل گروه فیلمبرداری: سیروس کفاش، تامین تجهیزات فنی و دوربین: امیر زمستانی، عکاس: مرتضی اکبری، مستند پشت صحنه: مجید یزدانی، گروه صحنه و دکور: محمدرضا پورثابت علی، عزیز الله اکبری، پوریا اخوان، پویاد مرادی، ماشالله گلی یارعزیز، محمد پورشریف علیزایی، علی اکبری، نوشا مرادی، سجاد نسایی، مهیار ایران نژاد، امیر محمدی، ولی محمدی، امید پورشریف علیزایی، احمد صمدلو، یارمحمد جمشیدی و محمد آبیل نژاد، گروه لباس: سحر سطوت، فتانه باغستانیان و قادر بحری آوارسی، گروه گریم: عنایت الله آهنگر، گروه تدارکات: اسمعیل فتاحی، فرشید حسنی می شوند.

روح الله کریمی، رضا پوررحیمی و مهرداد مدارا، اقتصادی و اداری: زینب رضوانی و مریم نادرلو، تامین هنروران: عشرت الملوک عظیمی و عباس قهرمانی، تامین آکساسوار صحنه: خیرالله حسینی و رحیم معماری گودرزی، تامین احشام صحنه: حسن طاووسی، گروه نقلیه: جواد عاقبت بین، یحیی، ولی زاده، امیر اکبری کلخوران، اردشیر پارسا و احمد رفیعی، محصول سیما فیلم و تهیه نماینده حسن نجاریان دریانی نیز سایر عوامال این پروژه هستند.

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: فرادید
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2809

به "هرآنچه که باید درباره سریال تاریخی جشن سربرون بدانید" امتیاز دهید

1 کاربر به "هرآنچه که باید درباره سریال تاریخی جشن سربرون بدانید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه که باید درباره سریال تاریخی جشن سربرون بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید