ناسا و اسپیس ایکس مشکل غیرمنتظره کپسول دراگون را برطرف کردند

به گزارش هدا بلاگ، آسیب غیرمنتظره ای که پس از بازگشت فضانوردان ناسا از ایستگاه فضایی بین المللی در سپر حرارتی کپسول دراگون اسپیس ایکس دیده شده بود، اکنون با تلاش متخصصان ناسا و اسپیس ایکس برطرف شده است.

ناسا و اسپیس ایکس مشکل غیرمنتظره کپسول دراگون را برطرف کردند

اسپیس ایکس از آسیبی غیرمنتظره به بخشی از کپسول فضایی دراگون که در ماه های گذشته فضانوردان را به ایستگاه برده بود خبر داد و گفت که هم اکنون این آسیب رفع شده است.

مأموریت دمو-2 در تاریخ 30 می (10 خرداد) فضانوردان ناسا، باب بنکن (Bob Behnken) و داگ هارلی (Doug Hurley) را به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل کرد. این دو فضانورد به مدت دو ماه در ایستگاه ماندند و در تاریخ 2 آگوست (12 مرداد) با موفقیت در آب های خلیج مکزیک فرود آمدند. اما پس از بازیابی از آب و مطالعه کپسول، متخصصان چیزی غیرمنتظره مشاهده کردند: فرسایشی شدید در سپر حرارتی کپسول دراگون.

این سیستم حفاظت حرارتی، مجموعه ای از کاشی های عایق به گرماست که زیر فضاپیما را پوشانده و در حالی که کپسول فضایی با ایجاد پلاسمای فوق داغ به جو زمین وارد می شود، با پخش کردن و جذب گرما که می تواند به بیش از 1900 درجه سانتی گراد برسد، از کپسول فضایی محافظت می کند.

اسپیس ایکس انتظار وجود ساییدگی را داشت اما نه در این اندازه. هانس کُنیگزمن (Hans Koenigsmann) معاون ساخت و قابلیت اطمیناین پرواز اسپیس ایکس در این زمینه گفت: ما روی کاشی ها کمی بیش از آنچه می خواستیم فرسایش دیدیم. به گفته او این فرسایش بیشتر نزدیک به اتصالات کپسول دراگون به بدنه پایینی دیده می شود. اما با وجود این مشکل غیرمنتظره، فضانوردان در سلامت کامل به زمین رسیدند.

نوسازی سپر حرارتی توسط ناسا و اسپیس ایکس

پیش از بازگشت فضانوردان، ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس ایکس گفته بود که فرآیند ورود، بخشی از مأموریت است که او بیشترین نگرانی را نسبت به آن دارد.

طی دو ماه اتصال کپسول به ایستگاه فضایی بین المللی، ممکن بود برخی از قطعات کوچک زباله های فضایی به سپر حرارتی آسیب برسانند اما ناسا این موضوع را با استافده از یک بازوی رباتیک بررسی کرد و مسئله ای دیده نشد. تنها پس از ورود به جو و بازگشت فضانوردان بود که اسپیس ایکس نقطه ضعف این سپر حرارتی را یافت.

اما اصولاً این پرواز آزمایشی برای یافتن مسائل و رفع آن ها اجرا شده بود و مشکل در سپر حرارتی هم از این جمله به شمار می آید. با یافتن این مشکل، اکنون ناسا و اسپیس ایکس بخش های آسیب پذیر سپر حرارتی را تقویت کرده اند تا برای مأموریت بعدی که نخستین مأموریت سرنشین دار تجاری عملیاتی است و در تاریخ 31 اکتبر (10 آبان) انجام خواهد شد، آماده باشند.

استیو استیچ (Steve Stich) مدیر برنامه های تجاری سرنشین دار ناسا نیز گفت که سپر حرارتی بهبود داده شده و بخش های میانی کاشی ها مقاوم تر شده است. به این منظور، ناسا 5 نمونه از کاشی های جدید را در یک محیط شبیه سازی شده از فاز ورود فضاپیما به جو، که در تونل باد مرکز تحقیقات ایمز ناسا (Ames Research Center) در کالیفرنیا اجرا شده، آزمایش کرده است.

کُنیگزمن تأکید کرد: من اطمینان دارم که ما این مشکل خاص را به خوبی رفع کرده ایم. همه چیز آزمایش شده و برای مأموریت بعدی آماده ایم.

تعیین نیست که چرا مشکل سپر حرارتی در پرتاب آزمایشی نخست کپسول دراگون (دمو-1) که عملیات رفت و برگشت به ایستگاه فضایی بین المللی را بدون سرنشین انجام داده بود، دیده نشده است. به گفته کُنیگزمن یک علت می تواند آن باشد که کپسول بدون سرنشین، سبک تر بوده و همچنین در یک جهت کمی متفاوت نسبت به دمو-2 به زمین بازگشته است.

این مقام اسپیس ایکس مطرح نمود: بسیار عالی است که ما این موضوع را در این پرواز یافتیم. اگرچه یک شرایط ناایمن ایجاد نمی کرد اما ما آن را درنظر گرفتیم و تغییرات کلی اعمال کردیم تا مطمئن شویم که هیچ اتفاق بدی نخواهد افتاد.

عکس کاور: کپسول دراگون اسپیس ایکس پس از خروج فضانوردان مأموریت دمو-2 بر روی کشتی بازیابی Go Navigator

Credit: NASA/Bill Ingalls

منبع: Business Insider

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1635

به "ناسا و اسپیس ایکس مشکل غیرمنتظره کپسول دراگون را برطرف کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا و اسپیس ایکس مشکل غیرمنتظره کپسول دراگون را برطرف کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید