سین می کنی، جواب بده دوست عزیز!

به گزارش هدا بلاگ، خبرگزاری ایسنا: دوست عزیزی که پیامت را سین می کنی، می خونی، اما جواب نمی دی، خیلی بی فرهنگی!

سین می کنی، جواب بده دوست عزیز!

این جمله و جمله های مشابه عصبانیتی است که بعضی افراد در شرایطی که پیغام شان از سوی دوست و همکلاسی، قوم و خویش، همکار و مدیر، استاد و مربی و ... بی پاسخ مانده است، بروز می دهند. در پیغام رسان های پرکاربردی مثل واتس آپ یا تلگرام این قابلیت وجود دارد که اگر برای کسی پیغامی می فرستید، مطمئن بشوید که او پیغام را دریافت نموده، دیده و خوانده است. معمولا تیک آبی نشانه دیده شدن یا به اصطلاح سین شدن (Seen) پیغام است.

این قابلیت، معضلاتی هم ایجاد نموده است. برای مثال اگر فرد مقابل پیغام شما را دید و همان موقع جواب نداد یا کلاً از هر پاسخی اجتناب کرد یا نتوانست، ممکن است از او ناراحت شوید. ناراحت و دلخوری عده ای به حدی است که این موضوع را مستقیم یا غیر مستقیم مطرح می نمایند و معمولاً دوستی را که پیغام شان را با تأخیر جواب داده است، بی فرهنگ و ضد اجتماعی می خوانند.

آیا این افراد حق دارند عصبانی بشوند از اینکه مخاطبشان پیغام آن ها را بی جواب گذاشته یا به محض مشاهده پیغام، جواب نداده است؟ چنین فردی را باید بی فرهنگ بدانیم؟

دوران گردش اطلاعات

برای پاسخ به این پرسش ها، امین رفیعی پور - متخصص روان شناسی سلامت- ضمن تأکید بر ضرورت فرهنگ سازی درباره نحوه استفاده از فناوری های جدید از جمله پیغام رسان های اینترنتی، می گوید: بهتر و شایسته تر است به همه پیغام هایی که دریافت می کنیم جواب بدهیم، آن هم به موقع. اما ممکن است همواره شرایط جواب دادن وجود نداشته باشد. ممکن است فرد فراموش کند یا به دلیل صندلی و موقعیتی که دارد، مشغله زیادی داشته باشد و امکان پاسخ به موقع به پیغام های دریافتی نداشته باشد.

این روان شناس با اشاره به اینکه باید برای استفاده از اینترنت، فضای مجازی و پیغام رسان ها زمینه سازی و فرهنگ سازی کنیم، به ایسنا می گوید: در دوره ای هستیم که حجم اطلاعات منتقل شده به وسیله پیغام رسان ها به حدی بالاست که گاه نمی توانیم همه آن ها را بخوانیم و جواب دهیم. حتی در بعضی مواقع و مناسبت ها مثل عید نوروز، ممکن است صد ها پیغام دریافت کنیم و اگر قرار باشد همه این ها را همزمان و بلافاصله جواب بدهیم، امکان دارد به زندگی خصوصی و کاری مان آسیب برسد.

با این اوصاف، نمی توانیم به راحتی درباره کسانی که پیغام ما را جواب نداده اند، یا به موقع و بلافاصله بعد از دیدن آن، پاسخ نداده اند، انگ بی فرهنگ بودن بزنیم. بهتر است از قضاوت عجولانه بپرهیزیم. خودمان را جای طرف مقابل بگذاریم. صندلی و موقعیت او را در نظر بگیریم و امکان این را بدهیم که شاید او به دلیل مشغله بالا نتوانسته پیغام ما را پاسخ دهد.

البته قابل انکار نیست که عده ای هم به دلیل اهمال و کوتاهی پیغام مخاطب خود را پاسخ نمی دهند، اما بیشتر افراد قصد بی احترامی ندارند بلکه صندلی و موقعیت آن ها مانع این می گردد که پیغام های دریافتی خود را به موقع پاسخ دهند. به هر حال قضاوت درباره دیگران ساده نیست.

افرادی که از دوست و نزدیکان خود به دلیل جواب ندادن پیغام هایشان دلخور می شوند چه نمایند؟

بهترین کار این است که صادقانه و با اقتدار ناراحتی خود را از نحوه مواجهه فرد مقابل مطرح نمایند. بنا به گفته رفیعی پور، افرادی که از پاسخ ندادن به موقع به پیغام هایشان دلخور می شوند؛ قطعاً باید به طور مستقیم، به صداقت و صراحت ناراحتی خود را ابراز کند و از فرد مقابل دلیل اینکه پیغام او را می خواند، اما با تأخیر جواب می دهد، جویا گردد. البته گاه ضروری است فردی که از این موضوع رنج می برد و از جواب با تأخیر دیگران ناراحت می گردد؛ دلیل ناراحتی را در خود جست وجو کند. شاید میزان حساسیت او خیلی بالاست یا از نبود اعتماد به نفس کافی رنج می برد.

این روان شناس تأکید دارد: توصیه می گردد، ضمن برنامه ریزی برای کار ها و امور شخصی، در فرصت هایی مناسب به پیغام های دریافتی پاسخ داده گردد. ضمن اینکه می توانیم پیغام ها را دسته بندی و از مهمترین ها آغاز کنیم. به هر حال نباید فراموش کنیم کسی که پیغامی برایمان فرستاده، حس و خواسته ای داشته و بهتر است که پیغام او را در اولین فرصت جواب بدهیم.

در این باره محمدرضا ایمانی -روان شناس و متخصص رفتارشناسی- نیز با بیان این نکته که هر فردی برنامه ریزی هایی برای زندگی خود دارد و در طول روز ساعاتی را برای استراحت، ساعاتی را برای کار و امور شخصی در نظر می گیرد، به ایسنا شرح می دهد که قطعاً زندگی انسان ها به گوشی موبایل یا دریافت و ارسال پیغام خلاصه نمی گردد، بنابراین نه تنها دوستان، بلکه حتی اعضای خانواده هم نمی توانند انتظار داشته باشند که حتما به همه پیغام های آن ها پاسخ داده گردد. باید بپذیریم که هر کسی زندگی خود را دارد و ارتباطات کنونی به حدی گسترده است که گاه مدیریت و راهنمایی این ارتباطات متنوع بالاتر از حد توان زندگی اجتماعی ما است.

از سوی دیگر گاهی افراد احتیاج دارند، قبل از پاسخ دادن به پیغام ها درباره آن فکر نمایند و گاه تأخیر در پاسخ گویی با این هدف است. شاید هم وقتی پیغامی برای کسی ارسال می کنیم؛ او درگیر مسائل دیگری است. در نتیجه اگر کسی به پیغام ما جواب نداد یا با تأخیر جواب داد، لزوما به این معنا نیست که او قصد بی احترامی یا توهین دارد. یا فرد بی ادبی است. در نتیجه نباید همه مسائل را از زوایه دید خودمان نگاه کنیم بلکه باید خودمان را جای افراد دیگر بگذاریم.

نمی توانیم به این دلیل که کسی پیغام ما را جواب نداده، او را بی فرهنگ بنامیم. هر چند که این اصطلاح، واژه معتبری هم نیست، چون اساساً در جامعه شناسی مقوله ای به اسم بی فرهنگی یا بافرهنگی نداریم. هر آنچه از انسان ها سر می زند، در صورت عمومیت پیدا کردن و فراگیر شدن با عنوان فرهنگ از آن یاد می گردد که در قالب های مختلف از جمله آداب و رسوم ظهور و بروز پیدا می نماید. این رفتار ها یا این فرهنگ یا مثبت است و سازنده یا مخرب و منفی. فرهنگی که با قواعد عرفی، ارزش های عمومی و هنجار های مورد قبول، سازگار باشد، مثبت است و برعکس، فرهنگی که با این ها سازگار نباشد و آن ها را تضعیف کند، مخرب است و طبیعتاً مشکلاتی را برای جامعه ایجاد می نماید که در اصطلاح عمومی به آن فرهنگ بد یا منفی می گوییم.

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: برترین ها
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 964

به "سین می کنی، جواب بده دوست عزیز!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سین می کنی، جواب بده دوست عزیز!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید