راه های درمان زخم لثه دندان مصنوعی

به گزارش هدا بلاگ، درمان زخم لثه دندان مصنوعی در سال های اخیر اهمیت بیشتری یافته است، چون برخلاف گسترش فرهنگ مراقبت از دندان ها، سن استفاده افراد از دندان مصنوعی بدلیل رعایت نکردن بهداشت دهانی مناسب کاهش یافته و حتی افراد بین 30 تا 40 سال نیز از دندان مصنوعی استفاده می نمایند.

راه های درمان زخم لثه دندان مصنوعی

خبرنگاران | سرویس سلامت - استفاده از دندان های مصنوعی برای افرادی که بخاطر مسائلی دندان هایشان را از دست داده اند گزینه بسیار خوبی است، اما در بسیاری موارد به خصوص در اوایل استفاده باعث درد و ناراحتی می گردد. حداقل 50 درصد افراد این مشکل را دارند. بجز این در اثر استفاده مداوم نیز ممکن است لثه زخم شده و باعث ناراحتی در فرد گردد که امروز می خواهیم نگاهی به روش درمان و التیام این زخم ها داشته باشیم.

چرا لثه ها زخم می شوند؟

بطور کل استفاده از دندان مصنوعی باعث تحلیل رفتن بافت فک و دهان شده و همین امر موجب لق زدن دندان مصنوعی در دهان می گردد. بنابراین این دندان مصنوعی دیگر قالب دهان فرد نیست و مثل حالتی می ماند که به دلیل لاغر شدن لباس ما برایمان گشاد گردد. همین لق زدن و تکان خوردن دندان مصنوعی در دهان موجب ایجاد زخم در دهان افراد شده و در بعضی موارد اگر به این زخم ها توجه نگردد ممکن است شخص دچار عفونت دهان گردد.

درمان زخم لثه دندان مصنوعی

شک نداشته باشید که بدن شما نیز در کوشش است تا این زخم ها خوب شوند. فقط باید شرایطش را برایش فراهم کنید. برای این کار سعی کنید تا می توانید دندان مصنوعی را از دهان تان خارج کنید تا به زخم ها هوا بخورد و خودشان خوب شوند. نگه داشتن دندان مصنوعی در دهان زخمی، باعث فراهم آوردن رطوبت مورد احتیاج عفونت می گردد. بهتر است تا درمان زخم لثه دندان مصنوعی جز در مواقعی که می خواهید غذا بخورید یا به مهمانی بروید از دندان مصنوعی استفاده نکنید. شما اول باید با این توصیه، زخم های دهانتان را خوب کنید و بعد با استفاده از نسخه های پیشنهادی زیر، دهان را ضدعفونی نموده و از زخم شدن مجدد دهانتان پیشگیری کنید.

پیشگیری و درمان زخم لثه دندان مصنوعی

نمک

نمک یک گزینه خوب برای سفت کردن لثه و کاهش درد است و بخاطر خاصیت ضدعفونی کنندگی اش از ابتلا به زخم دهان نیز جلوگیری می نماید. اما اگر دهان زخم باشد می تواند باعث سوزش و بدتر شدنش گردد. برای استفاده از نمک می توانید پس از خارج کردن دندان مصنوعی از دهان لثه ها را با همان نمک با ملایمت ماساژ دهید. سپس با آب گرم دهانتان را شستوشو دهید. انجام دادن این کار بصورت روزانه یک بار، به مرور نتایجش را به شما نشان می دهد. می توانید آب نمک نیز غرغره کنید. برای این کار یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم ریخته و با این محلول دهانتان را بشویید. برای اثرگذاری بیشتر، این کار ضروری است روزی دو بار انجام گردد.

بیشتر بخوانید: خواص نمک دریا در طب سنتی

میخک

استفاده از میخک یکی از راه های عالی درمان زخم لثه دندان مصنوعی برای کاربران دندان مصنوعی است که از درد لثه رنج می برند. اوژنول، عنصر اصلی در میخک است که دارای خواص ضد التهابی و ضد درد دارد؛ بنابراین مسکن درد است و همچنین دهان را ضدعفونی می نماید.

چای کیسه ای

برای کاهش درد فک ناشی از دندان مصنوعی می توانید از چای کیسه ای بهره ببرید. اسید تانیک موجود در چایی به کاهش درد و تورم لثه یاری می نماید و خود چایی نیز تا حدودی دهان را ضدعفونی می نماید. برای این کار باید یک چای سیاه کیسه ای را در یک فنجان آب گرم به مدت 5 دقیقه قرار دهید. سپس آن را در آورده و بگذارید خنک گردد و به مدت 10 دقیقه در دهان نگه دارید. در نهایت دهان تان را با آب ولرم بشوئید. این کار را باید یک یا دو با در روز انجام دهید و بعد از آن برای مدتی بجز آب چیز نخورید.

زردچوبه

برای کاهش درد لثه و درمان زخم لثه دندان مصنوعی، می توانید از زردچوبه نیز بهره ببرید. خاصیت ضد درد زردچوبه مثال زدنی است. کورکومین موجود در زردچوبه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که به کاهش درد، تورم و التهاب لثه یاری می نماید. حتی می تواند از رشد باکتری های مضر در دهان پیشگیری کند. ¼ قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با چند قطره آب مخلوط کنید و با آن، جایی از لثه را که درد می نماید به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید. پس از آن دهان خود را به طور کامل با آب ولرم آب کشی کنید. این درمان را دو بار در روز به مدت حداقل یک هفته انجام دهید تا نتیجه اش را ببینید.

بیشتر بخوانید: فواید و روش های سفید کردن دندان با زردچوبه

روغن کشی

روغن کشی یک نسخه بسیار قدیمی در طب سنتی ما ایرانیان است. روغن کشی دهان و دندان را ضدعفونی نموده و باعث از بین بردن باکتری های مضر دهان می گردد. این کار یاری می نماید که دهان خشک نگردد و مرطوب بماند، چون خشکی دهان یکی از مسائل شایع دندان مصنوعی است پس این روش می تواند از زخم لثه پیشگیری کند. همچنین بوی بد دهان را از بین برده و تورم لثه را کاهش می دهد. برای روغن کشی 1 قاشق غذاخوری روغن نباتی سرد فشرده مانند روغن کنجد را در دهان خود قرار داده و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بماند. سپس تف نموده و دهان خود را با آب گرم بشوئید. بخصوص صبح قبل از صبحانه این کار را انجام دهید. همچنین می توانید با روغن نارگیل یا کره های مختلف این کار را انجام دهید.

آیا شما نیز دچار زخم دهان و لثه شده اید؟ چه اقداماتی به شما در بهتر شدن زخم های دهان تان و درمان زخم لثه دندان مصنوعی یاری نموده و بعد از آن برای پیشگیری چه کار هایی انجام داده اید؟

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: setare.com
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2433

به "راه های درمان زخم لثه دندان مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های درمان زخم لثه دندان مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید