درمان دندان حساس چیست؟

به گزارش هدا بلاگ، پوسیدگی دندان زمانی رخ می دهد که مینا و عاج دندان به دلیل حملات اسیدی ِ ناشی از خوردن یا نوشیدن هر چیزی که حاوی شکر است، نرم می شوند. اسید ها در طی زمان یک حفره در دندان ایجاد می کنند.

درمان دندان حساس چیست؟

دانشمندان بر این باورند که معمای درد شدید دندان در هنگام گاز زدن بستنی یا نوشیدن نوشیدنی های بسیار سرد را حل کرده اند. آن ها سلول ها و سیگنال هایی را در دندان های حساس شناسایی کرده اند که به گفته آن ها می توانند افت شدید دما را تشخیص دهند و باعث دردی ناگهانی شوند که به اصطلاح عامیه شبیه تیر کشیدن دندان و مغز است.

به گزارش خبرنگاران به نقل از بی بی سی ورلد؛ علت اینکه افراد با پوسیدگی دندان مستعد چنین دردی هستند آن است که جهت های اعصاب آن ها نمایان شده است. بنابراین، چنین کشفی می تواند به ارائه درمان های جدید مانند استفاده از خمیر دندان، آدامس یا وصله های دندانی برای پوشاندن جهت اعصاب و پیشگیری از درد کمک کند.

پروفسور کاتارینا زیمرمن محقق ارشد این اکتشاف است که یافته های او در نشریه سایِنس اَدوَنسِس منتشر شده است. او توضیح می دهد: به محض آنکه بدانید چه مولکولی را باید هدف قرار دهید، ارائه درمان ممکن می شود.

مولکولی که باید هدف قرار بگیرد، مولکولِ TRPS5 نام دارد و تیم تحقیقاتی پروفسور زیرمن در دانشگاه فردریش اکلساندر در آلمان آن را در یک نوع خاص از سلول دندانی به نام اودونتوبلاست شناسایی کرده اند. اودونتوبلاست بین پالپ نرم داخلی و لایه خارجی سخت دندان که از عاج و سپس مینای دندان تشکیل شده، قرار گرفته است.

مینای دندان برخلاف لایه بعدی که عاج دندان است، هیچ حسی ندارد. عاج دندان به داخلی ترین بخش پالپ که سلول های عصبی در آن قرار گرفته است، وصل می شود. اگر عاج دندان - برای مثال به واسطه پوسیدگی یا بیماری لثه - نمایان شود، هر محرکی از قبیلِ دما یا برخی مایعات خاص، می تواند درد شدید دندان ایجاد کند.

محققان موش ها و آدم ها را مطالعه کردند و با ثبت آنچه در هنگام درد کشیدن در سلول ها و اعصاب رخ می دهد، تلاش کردند بفهمند درد چگونه ایجاد می شود.

دکتر زیمرمن می گوید: ما در دندان های انسانی که دارای پوسیدگی و چاله بودند، تعداد زیادی مجرای نامنظمِ TRPS5 پیدا کردیم و بنابراین باور داریم که با ساخت هر چیزی از قبیلِ آدامس یا برچسب که بتوان در محل درد استفاده و به کمک آن TRPC5 را مسدود کرد، می توانیم به کاهش درد دندان یا درمان حساسیت بیش از اندازه عاج دندان، کمک کنیم.

یکی از درمان های رایج خانگی برای پیشگیری از دندان درد استفاده از روغن میخک است. روغن میخک حاوی یک نوع ماده شیمیایی به نام اوژنول است که می تواند مجرای TRPC5 را مسدود کند.

اما دانشمندان خوددرمانی را توصیه نمی کنند. آن ها تأکید می کنند که افرادی که درد شدید دندان را تجربه می کنند باید همچنان به دندان پزشک مراجعه کنند.

پروفسور دِمین والمسلی از انجمن دندان پزشکی بریتانیا می گوید انسداد درد ممکن است به طور موقتی احساس راحتی و آسایش ایجاد کند، اما ضروری است که علت درد درمان شود. او توصیه می کند که مسواک زدن مرتب دندان می تواند از بیماری های دندان و لثه پیشگیری کند.

او می گوید: این تحقیق بسیار جالب است، اما ما نباید دلایل اصلی حساس شدن دندان را نادیده بگیریم. دندان پزشکان می توانند با از بین بردن پوسیدگی دندان درد را درمان کنند و برای دندان حساس خمیردندان توصیه کنند.

او می گوید عامل مسدود کننده TRPC5 ممکن است در آینده به خمیر دندان ها یا محصولات دندان اضافه شود تا از درد ناشی از حساسیت دندان پیشگیری کند.

پوسیدگی دندان زمانی رخ می دهد که مینا و عاج دندان به دلیل حملات اسیدی ِ ناشی از خوردن یا نوشیدن هر چیزی که حاوی شکر است، نرم می شوند. اسید ها در طی زمان یک حفره در دندان ایجاد می کنند.

خطر پوسیدگی دندان با تعداد دفعات خوردن یا نوشیدن خوراکی های شیرین و اسیدی افزایش پیدا می کند، پس بهتر است که نوشیدن و خوردن این غذا ها را کاهش دهید.

منبع: The BBC World

ترجمه: سایت خبرنگاران

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: فرادید
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2690

به "درمان دندان حساس چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان دندان حساس چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید