خبرنگاران نوروز تجلی همدلی، مدارا و همزیستی است

به گزارش هدا بلاگ، تهران- خبرنگاران- رییس موسسه فرهنگی اکو گفت: نوروز تجلی همدلی، مدارا و همزیستی است و احساس زندگی دوستی و محبت میان انسان ها را تقویت می نماید.

خبرنگاران نوروز تجلی همدلی، مدارا و همزیستی است

به گزارش خبرنگار فرهنگی اکو، سرور بختی عصر چهارشنبه در جشن همدلی نوروز که در محل موسسه فرهنگی اکو در تهران برگزار گردید، با خوش امدگویی به میهمانان و سفیران کشورها گفت: پیدایش نوروز از بدو ظهور تا به امروز همواره با اسطوره و روایت همراه بوده است، یک چیز در همه روایت های نوروز مشترک است که نوروز تحول عظیم و پیروزی نور بر ظلمت است.

رییس موسسه فرهنگی اکو با خواندن ابیاتی از شاهنامه گفت: بهترین نمونه ظهور نوروز را فردوسی عظیم در شاهنامه بیان نموده است.

وی گفت: چهره های خرسند میهمان مراسم نشان می دهد نوروز نماد خرمی، خرسندی و صفا و صمیمیت است امروز از ملاقات یکدیگر روح و جان را جلا و صفای تازه می دهیم .

بختی بیان نمود: مردمان سرزمین های منطقه نوروز از قدیم تا کنون سفره نوروزی دایر می نمایند که دوستان و عزیزان خود را گرد آن جمع نمایند، در شادی هم شریک شوند و با غم غصه خداحافظی نمایند و دست در دست هم بدهند به استقبال بهار عروس فصل ها بروند خانه تکانی نمایند و اندوه های گذشته را به دور اندازند.

رییس موسسه فرهنگی اکو گفت: جشن نوروز نقطه وصل مردم منطقه اکو و حوزه نوروز است که در اقصی نقاط دنیا این رویداد را جشن می گیرند و همه پیغام شادباش و نوید خوشی بر لب دارند، نوروز همدلی، مدارا و همزیستی را تجلی و احساس زندگی دوستی و محبت میان انسان ها را تقویت می نماید و به همین دلیل هزاران سال در ذهن مردم جای باز نموده است.

رییس موسسه فرهنگی اکو نوروز را رستاخیز طبیعت و بهار زندگی بخش دانست و گفت: این موسسه با تقویت و تحکیم همبستگی مردمان منطقه در مقابله با ویروس نحس کرونا زانو نزد بلکه با همه ظرفیت خود نوروز سال جاری را که نوروز همدلی نامگذاری نموده بهانه کردیم تا در آستانه این جشن مبارک گرد هم جمع شویم.

بختی گفت: امیدواریم اندوه بیماری در سال قدیم باقی بماند و در سال جدید خورشیدی آفتاب امید و نشاط و صفا و مهربانی در آسمان منطقه نوروز به پرواز در آید و صلح و صفا بر روی زمین حکومت کند.

بختی اضافه کرد: موسسه فرهنگی اکو در آستانه نوروز ویژه نامه نوروزی منتشر نموده است که بیشتر مطالب آن از سوی دانشمندان جوان منطقه تعریف شده و بدنبال انتقال ارزشهای فرهنگی فاخر منطقه به نسل های بعدی هستیم.

وی اعلام کرد: امروز در این رویداد صنایع دستی و سفره نوروزی مشترک کشورهای منطقه را رونمایی کردیم.

وی در خاتمه آرزو کرد: همه مردم حوزه نوروز در سال آینده روحیه شاد، تنی سالم و خاطری آرام، دلی بی غم و سفره های پر برکت داشته باشند.

عبدالغفور لیوال سفیر جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این مراسم با خواندن قطعاتی از شعر ملا محمدجان از موسسه فرهنگی اکو برای تجلیل از نوروز و برگزاری مراسمی با رعایت پروتکل های های بهداشتی تشکر کرد.

وی با اشاره به روییدن گل های بهاری در دشت های سرزمین افغانستان و فرارسیدن بهار گفت: به نمایندگی از مردم افغانستان دولت و سفارت عید طبیعت و نو شدن درخت و گل و نوروز و خوشی های مردم را تبریک می گویم و امیدوارم صلح در افغانستان و منطقه و دنیا حاکم گردد، بیماری برود و در سال های آینده و نوروزهای بعدی در همه شهرهای اکو از کابل و قندهار و لاهور و تاشکند و دوشنبه و تهران و همه شهرها در صلح و صفا جشن گرفته گردد، در کنار هم باشیم و این موسسه کاروان نوروز را در همه شهرها برقرار کند و این جشن همدلی همواره دوام داشته باشد.

به گزارش خبرنگاران، جشن نوروز همدلی با هدف گسترش همگرایی ملتهای منطقه اکو با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سفیران کشورهای افغانستان، تاجیکستان و پاکستان به میزبانی سرور بختی رئیس موسسه فرهنگی اکو عصر چهارشنبه در تهران برگزار گردید.

در این مراسم علاوه بر سخنرانی رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران و سخنرانی و بیان دیدگاههای میهمانان ویژه درباره آیین مشترک نوروز از سفره نوروز مشترک منطقه اکو رونمایی شد.

در حاشیه این جشنواره بین المللی نمایشگاه عکس و صنایع دستی کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان افتتاح و همچنین هنرمندانی از کشورهای منطقه اکو موسیقی کشورهای این منطقه را اجرا و مقامات و میهمانان از نمایشگاه بازدید کردند.

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2645

به "خبرنگاران نوروز تجلی همدلی، مدارا و همزیستی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نوروز تجلی همدلی، مدارا و همزیستی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید