اولین تصفیه خانه سپتاژ کشور، در مشهد به بهره برداری می رسد

به گزارش هدا بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی شهردار مشهد با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم در حوزه مسائل کشف رود فاضلاب های تانکری است، گفت: با احداث اولین تصفیه خانه سپتاژ کشور در مشهد که تا خرداد ماه 1400 به بهره برداری خواهد رسید، به دنبال برطرف این مشکل هستیم.

اولین تصفیه خانه سپتاژ کشور، در مشهد به بهره برداری می رسد

محمدرضا کلائی در مراسم شروع عملیات اجرایی احداث اولین تصفیه خانه سپتاژ در کشور، اظهار کرد: عزم و اراده ما و حاکمیت از جمله دستگاه قضایی و دستگاه های اجرایی در حوزه آب و فاضلاب این است که مسائل کشف رود را حل کنیم.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم در این راستا فاضلاب های تانکری است که با احداث این تصفیه خانه به دنبال رفع این مشکل هستیم.اقدامات اولیه در این خصوص اجرا شده و تا خرداد ماه 1400 این تصفیه خانه به بهره برداری خواهد رسید.

کلائی با اشاره به اینکه حدود 10 ماه است که مدیریت واحد کشف رود از سوی مجموعه دستگاه های حاکمیتی به شهرداری مشهد واگذار شده است، اظهارکرد: تا به امروز مبلغ حدود 150 میلیارد تومان پروژه های مختلف در کشف رود اجرا شده است. یکی از موضوعاتی که می تواند روی رفع مشکل موتور تلمبه ها تاثیر بسیار زیادی داشته باشد تصفیه خانه سپتاژ است که به صورت جدی پیگیر احداث و بهره برداری از آن هستیم که امیدواریم برای اینکار نهادهای حاکمیتی نیز کنار ما قرار بگیرند.

وی توضیح داد: وقتی پس از سال ها مدیریت شهری حاضر شده که زیر بار این برود تا با سرمایه گذاری چند هزار میلیارد تومانی تصفیه خانه هایی را احداث کند که مشکل فاضلاب های رها شده را نداشته باشیم، احتیاج است تا نهادهای حاکمیتی نیز در این راه از مدیریت شهری حمایت نمایند.در مجموع ما در میان مدت برای ساماندهی کشف رود در محدوده انتهای طبرسی شمالی مبلغ هزار میلیارد تومان و برای ایجاد زیرساخت ها مبلغ 400 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته ایم.

کلائی با بیان اینکه درحوزه احداث تصفیه خانه سپتاژ شهرداری وظیفه ای نداشته و ازباب مدیریت واحد به این موضوع وارد شده است، گفت: برای احداث واحد تصفیه خانه سپتاژ تنها 15 میلیارد تومان اعتبار دولتی درنظر گرفته شده است در حالی که حدود 110 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه پیش بینی می گردد.

شهردارمشهد افزود: درحال حاضر کار اجرای این تصفیه خانه شروع شده و کار به سرعت ادامه خواهد یافت تا در زمان بندی یکساله بتوانیم آن را به بهره برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه شهرداری مشهد درختکاری بیش از 470 هکتار از اراضی حاشیه کشف رود را نیز بر عهده گرفته است، اظهارکرد: تا به امروز 160 هکتار از این درختکاری اجرا شده و سعی می کنیم تا خاتمه سال این میزان را افزایش دهیم. با انجام این درختکاری ها، فضای سبز با کیفیتی از محدوده پرکندآباد تا کنار گذر شمالی به فضای سبز مشهد اضافه خواهد شد.

حفاظت از محیط زیست مطالبه جدی مردم است/ اقدامات مدیریت شهری در توجه به رفع مشکل فاضلاب قابل تقدیر است

سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز در این در مراسم با تقدیر از اقدامات شهرداری مشهد در حوزه حفظ محیط زیست، افزود: یکی از تجربه های خوبی که در مشهد در حوزه محیط زیست شاهد آن هستیم این است که برای این مهم، به مدیریت واحدی دست یافته اند، زیرا مهمترین چالش و مشکل ما در کارها نبود مدیریت یکپارچه و جامع است.

وی افزود: همه ما آثار سوء بی توجهی به محیط زیست را دیده ایم و اکنون این دولت و مردم هستند که هزینه آن را پرداخت می نمایند.امروز بر کسی پوشیده نیست که اگر به محیط زیست بی توجهی گردد هزینه آن را چندین برابر در جای دیگری باید پرداخت کرد.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه مسئله محیط زیست مطالبه به حق مردم است، گفت: برهمین اساس موضوع محیط زیست برای مجلس نیز از اهیمت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه مدیریت کردن منابع آب یک چالش در کشور است، اظهارکرد: اکنون شاهد فراوری 33 میلیون مترمکعب فاضلاب در کشور هستیم که معتقدم یک فاجعه است.با توجه به اهمیت این موضوع توجه ویژه مدیریت شهری مشهد و استانداری خراسان رضوی به بحث تصفیه فاضلاب اتفاق خوشایند و قابل تقدیری است. ما نیز در فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از این گونه اقدامات حمایت خواهیم کرد.

53 کیلومتر از اراضی کشف رود درختکاری می گردد

مهدی یعقوبی، معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: کشف رود به دلیل جاری شدن فاضلاب های خانگی و صنعتی و خطر آلودگی آب های سطحی و زیر سطحی و استفاده از آن برای کشاورزی یکی از معضلات مشهد بود.

وی با بیان اینکه برای حل این معضل اعتباری از سوی کشور تخصیص داده نشد، اظهارکرد: برهمین اساس سال 93 با همکاری دادستان و آب منطقه ای 13کیلومتر از اراضی حریم کشف رود رفع تصرف و برای درختکاری تحویل شهرداری مشهد شد.بعد از سال 93 کار ساماندهی کشف رود به صورت جزیره ای انجام و 80 کیلومتر از بستر و حریم کشف رود رفع تصرف، اما تحویل شهرداری مشهد نشد.

یعقوبی توضیح داد: با پیگیری های اجرا شده قرارشد تا مبلغ 160 میلیارد تومان طی 5سال برای ساماندهی کشف رود از سوی دولت اختصاص داده گردد که این کار نیز انجام نشده است.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد گفت: با توجه به اهمیت سلامت مردم اواخر سال گذشته با موضوع استانداری و پشتیبانی دستگاه قضائی و سایر دستگاه های ذی ربط تفاهم نامه ای برای ساماندهی کشف رود امضا و فرماندهی آن به شهرداری مشهد واگذار شد که براساس آن دستگاه های مربوطه باید وظایف خود را با موضوع شهرداری در کشف رود انجام دهند.برای ساماندهی کشف رود کارگروهی در شهرداری تشکیل و تصمیمات خوبی برای اجرا گرفته شد.

یعقوبی با اشاره به اینکه تا به امروز 113 میلیارد تومان قرارداد برای ساماندهی کشف رود منعقد شده است، اظهارکرد: یکی از مسائل مهم مرتبط با کشف رود تخلیه روزانه 300 تا 350 تانکر فاضلاب در این رود بود که برای رفع این مشکل قرارداد احداث یک واحد تصفیه خانه سپتاژ با اعتباری حدود 110 میلیارد تومان منعقد شد که امیدواریم تا خرداد ماه سال آینده آماده بهره برداری گردد.

وی ادامه داد: در کنار احداث این تصفیه خانه چند پروژه عظیم دیگر نیز اجرا خواهد شد که از آن جمله می توان به درختکاری 53 کیلومتر از اراضی کشف رود از پل شاهنامه تا تقاطع کشف رود با پیش بینی اعتباری بالغ بر 114 میلیارد تومان اشاره نمود.

سلامت و امنیت غذایی مردم برای شورای شهر اهمیت دارد

محمدرضا حیدری،رییس شورای اسلامی شهر مشهد در این مراسم افزود: مسئولیت مدیریت شهری در حریم شهر فقط حفاظت از اراضی است و طبق قانون وظیفه دیگری در حریم شهر نداریم اما بنا بر مسئولیت پذیری اجتماعی به موضوع کشف رود ورود نموده ایم.

وی افزود: مشکل تخلیه روزانه 350 تانکر فاضلاب در کشف رود مسائل بهداشتی فراوانی را به دنبال داشته است لذا براساس مسئولیت پذیری اجتماعی نسبت به ساماندهی کشف رود و احداث تصفیه خانه سپتاژ ورود پیدا کردیم.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: امنیت غذایی و سلامت مردم برای ما مهم است اما با توجه به تفاهم نامه که شهرداری مشهد را محور کار می داند می خواهیم که سایر دستگاه ها نیز به وظایف خود عمل نمایند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، لازم به ذکر است؛ طی تفاهم نامه ای که اواخر سال گذشته در استانداری امضاء شد، فرماندهی هماهنگی و مدیریت ساماندهی کشف رود به شهرداری مشهد سپرده و به همین دلیل ساماندهی بیش از 81 کیلومتر از اراضی کشف رود به وسعت 1500 هکتار به مدیریت شهری مشهد واگذار شد. یکی از ضرورت ها در ساماندهی کشف رود حل مشکل تخلیه روزانه بیش از 300 تا 400 تانکر فاضلاب سپتاژ در کشف رود بود.

برای رفع این مشکل مطالعات احداث اولین تصفیه خانه سپتاژ کشور در منطقه اولنگ از سوی مدیریت شهری در دستور کار نهاده شد و پس از گذشت 6ماه از امضا تفاهم نامه ساماندهی کشف رود قرارداد احداث تصفیه خانه سپتاژ با ظرفیت تصفیه روزانه 3000 متر مکعب فاضلاب سپتاژ در زمینی به مساحت 8 هکتار در خرداد سال جاری امضا و برای اجرا به پیمانکار ابلاغ شد.احداث این تصفیه خانه که اولین و تنها تصفیه خانه سپتاژ در کشور است با هدف حفاظت از آب های سطحی و زیر زمینی، کاهش بو و سایر معضلات بهداشتی با استفاده از تکنولوژی روز احداث خواهد شد.

کیفیت پساب خروجی از این تصفیه خانه سپتاژ برابر با جدیدترین استانداردهای سازمان حفاظت از محیط زیست کشور و درحد تخلیه در آب های سطحی است و لجن حاصل از آن کودی مناسب برای استفاده در صنعت کشاورزی و فضای سبز شهر خواهد بود.

با بهره برداری از این تصفیه خانه در خرداد ماه 1400 تخلیه تانکرهای فاضلاب در کشف رود برای همواره متوقف شده و بسیاری از مسائل زیست محیطی ناشی از آن را رفع خواهد نمود.

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1868

به "اولین تصفیه خانه سپتاژ کشور، در مشهد به بهره برداری می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین تصفیه خانه سپتاژ کشور، در مشهد به بهره برداری می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید