آیا استرس موجب تب می گردد؟

به گزارش هدا بلاگ، استرس می تواند صدمات زیادی به بدن انسان وارد کند. به عنوان مثال، استرس می تواند در الگوی خواب شما اختلال ایجاد نموده، به سلامت دستگاه گوارش آسیب وارد کند و حتی نظم چرخه های قاعدگی را بر هم بزند.

آیا استرس موجب تب می گردد؟

به دلیل تاثیرات گسترده بر سلامت و تندرستی انسان، این که آیا استرس می تواند موجب احساس ناخوشی جسمانی شده و علائم یک بیماری حاد مانند تب را تقلید کند، شاید چندان جای شگفتی نداشته باشد. باید به این نکته اشاره داشت که پژوهش ها درباره ارتباط استرس و تب، به ویژه نوعی از تب که به نام تب سایکوژنیک (ناشی از بیماری های روانی) شناخته می گردد، محدود و نتایج قطعی در این زمینه ارائه نشده اند.

آیا استرس می تواند موجب تب گردد؟

برای یک فرد بزرگسال، دمای بیش از 37.2 تا 37.5 درجه سلسیوس بدن، با توجه به زمانی از روز که در آن قرار گرفته است، احتمالا به تب اشاره دارد. در شرایطی که دمای عادی بدن حدود 37 درجه سلسیوس است، دامنه عادی برای دمای بدن بین 36.1 تا 37.2 درجه سلسیوس در نظر گرفته می گردد.

به گفته دونالد فورد، پزشک خانواده در کلینیک کلیولند، در شرایطی که تب نشانه ای از یک عفونت یا بیماری دیگر است، مجموعه ای محکم از پژوهش ها که هر گونه ارتباط بین استرس و افزایش دمای بدن را تایید نمایند، وجود ندارد. استرس می تواند موجب بعضی تغییرات فیزیولوژیک مانند سرخ شدن پوست گردد، اما آنها خیلی سطحی هستند و موجب تغییر در دمای مرکزی بدن نمی شوند.

رامیرو جرویس پزشک داخلی در مراکز سلامت خانواده در مرکز پزشکی NYU Langone نیز اشاره دارد که مطالعه ای که نشان دهد استرس به خودی خود می تواند موجب تب گردد، وجود ندارد. اگر بیمار تب داشته باشد، پزشک احتمالا به دنبال دلایل دیگری به جز استرس، مانند یک عفونت خواهد بود.

اما در شرایطی که استرس ممکن است به خودی خود و به طور مستقیم موجب تب نگردد، اما همچنان می تواند موجب بعضی آسیب های جدی به بدن انسان شده و این می تواند به طور غیرمستقیم به تب منجر گردد. به گفته دکتر فورد، استرس پایدار برای مدت زمانی طولانی می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف یا تغییر دهد. سطوح پایین تر هورمون های استرس ممکن است از انسان در برابر بیماری ها محافظت کند. به همین دلیل است که ورزش می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری کند. هنگام ورزش ترشح هورمون های استرس در بدن کاهش می یابد.

استرس می تواند موجب افت عملکرد سیستم ایمنی شده و فرد در برابر عفونت های ویروسی و موارد دیگر آسیب پذیرتر گردد که به نوبه خود می تواند موجب تب گردد.

درباره تب سایکوژنیک شرایط چگونه است؟

پژوهش های کمی در خصوص تب سایکوژنیک اجرا شده اند و شرایطی که به طور گسترده توسط پزشکان پذیرفته شده باشد، محسوب نمی گردد.

بیشتر اطلاعات درباره تب سایکوژنیک از مقاله ای در سال 2015 که در نشریه Temperature منتشر شد، سرچشمه می گیرند که آن را به عنوان یک بیماری سایکوسوماتیک (روان تنی) مرتبط با استرس معرفی می نماید که به ویژه بین زنان جوان دیده می گردد. دکتر تاکاکازو اوکا، مولف مقاله شرح می دهد که دمای مرکزی بالای بدن بعضی افراد می تواند در نتیجه استرس روانی شکل بگیرد.

بعضی بیماران زمانی که در معرض رویدادهای عاطفی قرار می گیرند با تب بالا روبرو می شوند، در شرایطی که دیگران چه طی موقعیت های استرس مزمن یا پس از آن تب خفیف که ماه ها و حتی سال های ادامه می یابد را تجربه می نمایند.

مقاله اذعان می نماید که مکانیسم تب سایکوژنیک همچنان به طور کامل درک نشده است. اما می افزاید مطالعاتی که با حضور سوژه های حیوانی اجرا شده نشان داده اند که استرس روانی می تواند دمای بدن سوژه ها را افزایش دهد. به گفته مولف، بعضی افراد زمانی که در معرض رویدادهای عاطفی قرار می گیرند می توانند با تب 41 درجه سلسیوس نیز روبرو شوند. با این وجود، بعضی دیگر در این شرایط تب خفیف پایدار را نشان می دهند که چیزی در محدوده 37 تا 38 درجه سلسیوس است.

از آنجایی که استرس به عنوان یک دلیل رسمی تب شناخته نمی گردد، احتمالا نباید دمای بالای بدن خود را با استرس مرتبط بدانید. اگر تب دارید، مراجعه به پزشک برای تشخیص دلیل بروز این شرایط بهترین گزینه است. اگر همراه با تب علائم دیگری مانند دشواری در تنفس را تجربه می کنید، برای مراجعه به اورژانس درنگ نکنید.

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همگردی
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1923

به "آیا استرس موجب تب می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا استرس موجب تب می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید